Nieuws

Nieuwsbericht

FIG Working Week 2020 - registration has opened

Categorie:
Internationaal

Registration has opened

It is now time to register and prepare for your trip to FIG Working Week 2020, 10-14 May 2020 in Amsterdam, the Netherlands.

The Working Week 2020 will be the premier event of the year and will offer a special technical as well as social programme to all participants.

The three conference days 11-13 May 2020 will be packed with a selection of technical sessions designed by the ten FIG Commissions and will cover all the broad areas of surveying. The main theme of the Working Week 2020: Smart Surveyors in Land and Water Management will be a substantial part of the technical programme. Each day will begin with a plenary session with special invited speakers under the themes:

  1. Smart Surveyors
  2. Land and Water Management
  3. Ten Years to Go to the Sustainable Development Goals

The technical programme and sessions will also cover these overall themes in special sessions and sessions with papers from the open call.

FIG General Assembly will take place on 10 and 14 May 2020.

REGISTER NOW

Read here more information about the FIG Working Week 2020 >>


Nieuwe bestuursleden GIN

Categorie:
Bestuur

Na 8 jaar in het bestuur te hebben gezeten nemen bestuursvoorzitter Peter Hoogwerf en bestuurslid Roelof Keppel afscheid. Ron Rozema, Tim Brouwer en Magdalena Grus nemen het stokje van hen over. Dat werd gisteren tijdens de ALV bekend gemaakt. 

Ron Rozema ziet zijn functie als bestuursvoorzitters als een mooie gelegenheid om iets terug te doen voor de branche waarvan hij zoveel heeft gekregen en geleerd. Ron is ooit als landmeter begonnen, maar is inmiddels directeur van FACTO GEO.

Tim Brouwer is nu secretaris van het bestuur en Magdalena wordt de ‘linking pin’ met de redactie van ons blad Geo-Info.

We wensen de nieuwe bestuursleden heel veel succes en bedanken Peter Hoogwerf en Roelof Keppel voor al hun inzet. Peter en Roelof blijven zich de komende tijd nog wel inzetten voor GIN. 


Drie geo-professionals vallen in de prijzen tijdens GIN-Gala

Categorie:
Vereniging

GIN reikte maar liefst drie prijzen uit tijdens haar jaarlijkse GIN-Gala in Den Bosch dinsdagavond. Web cartograaf Niene Boeijen won de Geo Prestige Award, adviseur en dataspecialist Jeroen Drewes won de GIN-Kartografiewedstrijd en Inge van den Meiracker, MSc Geographical Information Management and Applications (GIMA) student, won de GIN-NCG-Scriptiewedstrijd.

De wedstrijden zijn in het leven geroepen om geo-professionals - die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan het geografische vakgebied - in de schijnwerpers te zetten. De winnaars van de GIN-NCG-Scriptiewedstrijd en GIN-Kartografiewedstrijd ontvingen naast ‘eeuwige roem’ ook een prijscheque.

Geo Prestige Award
De geo-community in Nederland koos web cartograaf Niene Boeijen uit als winnaar van de Geo Prestige Award. Volgens de vakjury, die een voorselectie heeft gemaakt, heeft de web cartograaf zich de afgelopen jaren onderscheiden door haar geo-werk, dat zich afspeelt op het grensgebied van techniek en kunst. Met een ‘enorme technische vaardigheid’ maakt zij mooie web(kaart)applicaties. Daarnaast zet zij zich in voor de externe verspreiding van het vakgebied. Onder andere als organisator van de Maptime-activiteiten in Amsterdam en Utrecht, maar ook door het geven van inspirerende presentaties en workshops op (inter)nationale conferenties en congressen.

GIN-NCG-Scriptieprijs
Eén van de andere prijzen die is uitgereikt is de GIN-NCG-Scriptieprijs. De zoektocht naar de beste scriptie is in het leven geroepen om nieuw talent te ontdekken en om een volgende generatie aan het geo-domein te binden. De vakjury koos ‘Exploring 3D functionalities: A research into software that support the spatial analysis and visualisation of 3D surface data’ van Inge van den Meiracker uit als beste scriptie.

Voor haar onderzoek heeft zij gronddata en geografische data 3D-gemodelleerd en gevisualiseerd. Inge licht toe: “Zowel geologen, hydrologen, engineers als project managers moeten deze gronddata kunnen interpreteren. Voor veel mensen is de bodem nog ‘vaag gebied’, omdat het niet direct waarneembaar is. Een 3D-model zorgt voor verbeterde interpretaties van ruimtelijke data en betere communicatie.”

GIN-Kartografieprijs
De derde en laatste prijs was de GIN-Kartografieprijs. Voor deze wedstrijd kon iedere geo-professional een kaart insturen. De vakjury koos de kaart ‘Baksteen vs Gras’ van Jeroes Drewes van KAW Architecten en Adviseurs uit Groningen uit als winnaar. De kaart laat de adressendichtheid en de groendichtheid van de stad Groningen zien. Volgens de jury heeft hij zijn kaart ‘overzichtelijk’ gepresenteerd en ‘fraai vormgegeven’.


Gemeente huizen zoekt een BAG Specialist

Categorie:
Vacature

BAG beheerder

Huizen staat voor aanpakken. Voor luisteren, meedenken en meebeslissen. Voor samen het verschil maken. En werken vanuit mogelijkheden. Huizen is een dorp waar inwoners meedoen, waar we er samen voor elkaar zijn. En waar we met elkaar werken aan een ondernemende, sociale, veilige en duurzame gemeenschap. Dit doen wij vanuit onze visie op dienstverlening 'Goed geregeld, graag gedaan!' Anders gezegd, wij zijn 4G.

Huizen werkt aan grote opgaven. Een paar voorbeelden zijn de invoering van de omgevingswet, het uitbreiden van de digitalisering voor inwoners en collega's, een klimaatneutraal Huizen in 2050, het vergroten van het toerisme in Huizen als verlengstuk van de metropoolregio en dienstverlening op maat voor alle inwoners.
 

Bij team GEO-Informatie is per direct de volgende functie vacant: 

BAG Beheerder

voor 22 tot 28 uur per week (Huizen)
 

Wat ga je doen
Je bent verantwoordelijk voor de registratie en het integrale beheer van de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG). Als BAG Beheerder hou jij je bezig met het beoordelen van de omgevingsvergunningen, het opstellen van de huisnummer-besluiten en -tekeningen, het verwerken van statuswijzigingen, het (laten) onderzoeken en afhandelen van terugmeldingen en natuurlijk de verwerking in onze BAG-applicatie Je bent verantwoordelijk voor het monitoren en controleren van de kwaliteit van de registratie en de verschillende BAG-gerelateerde werkprocessen. Waar nodig richt je nieuwe of aanvullende processen in om de kwaliteit van de registratie te verbeteren en te borgen. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het proces rondom straatnaamgeving. Je houd de relevante ontwikkelingen op je vakgebied bij en adviseert daarover binnen het team. Je bent het aanspreekpunt voor alle BAG gerelateerde vragen.

Wat breng je mee
Wij zoeken iemand met een relevante opleiding op HBO niveau en met ruime en aantoonbare werkervaring met BAG-werkzaamheden. Je hebt aantoonbaar kennis van en ervaring met verschillende BAG-software applicaties. Ervaring met iObjecten is een pré. Je hebt inzicht in de samenhang met andere, gerelateerde, basisregistraties (BGT, WOZ, BRK, BRP). Je hebt affiniteit met geo-informatie en ervaring met GIS en/of CAD systemen.

Verder ben je een zelfstandig werkende professional die mee en vooruit denkt. Je bent een teamplayer die, in een dynamische omgeving en soms onder tijdsdruk, altijd kwaliteit levert.  Je bent in staat een coördinerende rol te spelen bij het maken van (procedure) afspraken en daarbij draagvlak te creëren. Vanzelfsprekend is je mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid op goed niveau.

Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure.

 

Wat bieden we jou
Een leuke, afwisselende en veelzijdige functie. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals het Individueel Keuze Budget (IKB). Het salaris is afhankelijk van opleiding en werkervaring, maximaal € 3968 bruto per maand (schaal 9 op basis van 36 uur per week). Voor goede en zeer ervaren kandidaten bestaat de mogelijkheid om (op termijn) in schaal 10 (maximaal € 4406 bruto per maand bij 36 uur per week) te komen.

Wil je meer informatie
Neem dan contact op met Tom Kandou, teamleider (a.i.) van het team GEO-informatie. Telefoonnummer: (035) 528 1471.

Wil je reageren?
Heb je belangstelling en wil je reageren? Dat kan tot en met 1 december 2019, uitsluitend via deze link.

De sollicitatiegesprekken zijn gepland op 10 en 16 december 2019.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

 


Stembus Geo Prestige Award geopend!

Categorie:
Vereniging

De stembus is geopend!

Wie mag zichzelf straks geo-professional van het jaar noemen? Uit de ontvangen inzendingen heeft de vakjury de volgende drie kandidaten genomineerd: Dzenita Murguzovic, Ad van der Meer en Niene Boeijen. Wie zou volgens jou deze prijs moeten winnen? Klik hier om je stem uit te brengen op jouw favoriet! Stemmen kan tot 19 november 12.00 uur.

Meer informatie over de kandidaten vind je hier >>


Gemeente Hilversum zoekt een Geo-Informatie Specialist

Categorie:
Vacature

Wil jij werken voor een dynamische organisatie waar geen dag hetzelfde is? De Gemeente Hilversum is voor het cluster GEO van het team Gegevenshuis op zoek naar een nieuwe collega: Geo-informatie Specialist. Ben jij een kei in het analyseren van geografische gegevens? Kun jij verbanden zien tussen verschillende Geo-werkvelden? Dan is dit jouw baan!

De functie:
De Gemeente Hilversum is op zoek naar een nieuwe collega voor het cluster ‘Geo’ van het team Gegevenshuis. Als Geo-informatie specialist heb je een afwisselend takenpakket. Je wordt betrokken bij alle werkzaamheden die in het cluster plaatsvinden en bent de expert in je vakgebied.

Als Geo-informatie specialist ben je verantwoordelijk voor het beheer van de BGT. De kwaliteit van de BGT is bij jou in goede handen.

Je gaat werken aan een verdere verbetering van het proces tussen BGT - BOR (Beheer Openbare Ruimte) en tussen BGT – BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Je bent in staat om snel verbanden te zien tussen de verschillende Geo-werkvelden en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Kwaliteit en efficiëntie zijn voor ons belangrijk. Je analyseert en verrijkt geografische gegevens met als resultaat verschillende ‘Geo-producten’. Daarnaast voeren wij werkzaamheden uit voor de gemeente Wijdemeren dus ook genoeg variatie tussen landelijk en stedelijk gebied.

Kennis en ervaring:

  • HBO opleidings- en denkniveau en een aantal jaar relevante werkervaring;
  • Ervaring met de BGT, met desktop GIS (QGIS)
  • Het is een pré als je ervaring hebt met Neuron Stelsel Registratie (BAG,BGT,BRK) en met FME

Daarnaast ben je;

  • Innovatief;
  • Zelfstandig, proactief en accuraat;
  • Klantgericht en collegiaal.

De Gemeente Hilversum
Als gemeente zetten we ons maximaal in voor onze inwoners en bedrijven. We zorgen voor een beter Hilversum waar signalen vroeg gehoord worden. We luisteren aandachtig naar vraagstukken die burgers, bezoekers en bedrijven aan de orde stellen. We antwoorden met één mond zodat niemand van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Jij krijgt daarbij alle ruimte om actief het verschil te maken.

Het team

Vernieuwen, ontwikkelen en ondernemen zitten in het DNA van de Gemeente Hilversum. Je krijgt bij ons alle ruimte om daarin echt het verschil te maken. Je komt terecht in het team Gegevenshuis. Gegevenshuis brengt een aantal disciplines bij elkaar zoals: BAG, WOZ, GEO en belastingheffing. Dit stelt ons in staat om efficiënter en slimmer te werken. Samenwerken is erg belangrijk. Binnen het team heerst daardoor een informele en prettige sfeer waarbij de lijntjes kort zijn.

Arbeidsvoorwaarden
Het gaat om een functie voor 36 uur per week. Daarbij hoort een salaris van maximaal € 3.805, - bruto per maand (schaal 9) op basis van een 36-urige werkweek, afhankelijk van opleiding, leeftijd en ervaring. Je start met een jaarcontract, met uitzicht op een vast dienstverband.

Bovendien biedt de gemeente Hilversum prima secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo is er de mogelijkheid om flexibel te werken en krijg je bovenop het genoemde salaris 17,05 % Individueel Keuzebudget (IKB). Dit budget kun je uit laten betalen of kun je inzetten voor verschillende doeleinden. Ook biedt de gemeente Hilversum een grote variëteit aan opleidingsmogelijkheden die bijdragen aan zowel organisatie- als persoonlijke en professionele ontwikkeling, bouw je pensioen op bij het ABP en heb je de keuze om deel te nemen aan een collectieve ziektekostenverzekering. Kijk voor een uitgebreid overzicht van onze arbeidsvoorwaarden op https://www.hilversum.nl/Home/werkenbij.

Informatie
Voor meer informatie over de inhoud van deze functie en de sollicitatieprocedure bel gerust even met Alison Cowdrey (Teammanager Gegevenshuis) op 06-10078368.

Solliciteren
Dan zien wij jouw motivatie en CV graag online vóór 28 oktober 2019 tegemoet.

Onderdeel van de sollicitatieprocedure is het beklimmen van de toren van het prachtige Dudok raadhuis voor een weidse blik op de objecten van de gemeente Hilversum (tenzij je hoogtevrees hebt natuurlijk).

Het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, zoekmachines en sociale netwerken, kunnen deel uitmaken van het sollicitatieproces

 


Gemeente Haarlemmermeer zoekt een GIS specialist

Categorie:
Vacature

Gemeente Haarlemmermeer heeft voor haar locatie in Hoofddorp een vacature voor een

GIS Specialist

36 uur

 

Het belang van data wordt steeds groter. Alles wat je om je heen ziet bevat informatie die je slim kunt gebruiken. De Gemeente Haarlemmermeer maakt gebruik van GeoWeb / ArcGIS om data te visualiseren. Hiermee voegen wij data toe aan geografische kaarten en publiceren wij (nieuwe) themakaarten/ kaartlagen. Voor onze locatie in Hoofddorp zoeken wij een breed inzetbare datagedreven GIS specialist die de software en gerealiseerde themakaarten gaan beheren en nieuwe themakaarten kunnen ontwikkelen.

Jouw rol als GIS Specialist
Als GIS Specialist weet jij als geen ander het belang van analyseren en rapporteren. Je maakt slim gebruik van data en deelt deze met de gehele organisatie. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het ontwikkelen, implementeren, documenteren van geo-informatieproducten op basis van GeoWeb / ArcGIS:

  • Je bent hoofdverantwoordelijk voor het functioneel applicatiebeheer van GeoWeb en ArcGIS platform.
  • Je haalt data op uit de organisatie, analyseert (format en kwaliteit) en verrijkt deze met metadata en adviseert over het verbeteren van de datakwaliteit;
  • Door middel van FME en ETL-tools implementeer, documenteer en onderhoud je data-processen;
  • Vervaardigen van kaartmateriaal;
  • Workflow en rapportages;
  • Je beheert het dataplatform en gerealiseerde kaartmateriaal;
  • Je bent hét aanspreekpunt voor toeleveranciers en de gebruikers van GeoWeb / ArcGIS.

Waar ga je werken?
Info+ is een dynamisch cluster van de Gemeente Haarlemmermeer en streeft naar een beheersbaar digitaal fundament. Zij draagt zorg voor de continuïteit en stabiliteit, beschikbaarheid en doorontwikkeling van het organisatie-landschap. Info+ zit momenteel in een transformatie van een beheer organisatie naar een regieorganisatie die gebaseerd is op de principes van zelfsturing. Het cluster is gespreks- en sparringpartner voor de interne klant m.b.t. ICT-ondersteuning en toekomstige ontwikkelingen. Info+ is kader stellend en toezichthoudend met een service verlenend karakter, in een gemeente die volop ambities heeft (www.haarlemmermeer.nl).

Wat neem je mee?
Als GIS Specialist ben je een sterke proactieve doener binnen jouw specialisme. Dit betekent dat je betrokken en enthousiast bent en goed kan adviseren en communiceren. Je kunt zelfstandig binnen een team werken en krijgt energie van het boeken van resultaten. Je verbetert op basis van signalen vanuit de organisatie en op eigen initiatief de (geo)-informatievoorziening. Tot slot is het een grote pré als je ervaring hebt binnen het ruimtelijk domein vanuit een gemeentelijk perspectief.

Naast de bovenstaande competenties zien wij graag het volgende terug op jouw CV:

  • HBO of WO werk- en denkniveau op het gebied van Geo-informatie;
  • Kennis van het raamwerk BISL;
  • Ervaring met ArcGIS, ArcMap en FME.

Wat biedt Gemeente Haarlemmermeer jou?

  • een mooi salaris tussen € 2.885,- en € 5.017,- (schaal 10/11);
  • een tijdelijke aanstelling (aanstelling voor een jaar) voor 36 uur per week; mogelijk een verlenging.
  • Individueel Keuze Budget van 17,05% van je bruto jaarsalaris die je zelf beheert om bijvoorbeeld te laten uitbetalen of extra vakantiedagen mee te kopen;
  • je krijgt devices waardoor flexwerken mogelijk is;
  • een werkomgeving waarin talenten maximaal worden ontplooid en waar je jouw ambities kunt waarmaken;
  • tal van mogelijkheden om collega’s te leren kennen en jezelf te ontwikkelen; zoals een personeelsvereniging, jonge ambtenaren netwerk, sportactiviteiten en inhoudelijke verdieping d.m.v. workshops en masterclasses.

Meer informatie
Voor inhoudelijke informatie over de functie kan je gerust contact opnemen met Erik Vos (Projectmanager) via (023) 567 43 61 of via Erik.Vos@haarlemmermeer.nl.

Solliciteren op de functie van GIS Specialist
Heb jij ervaring met de software GeoWeb en/of ArcGIS en kan jij doelstellingen vertalen in informatievoorzieningen? Wij ontvangen graag jouw reactie met een actueel cv en motivatiebrief via onze sollicitatiepagina waarin je aangeeft wat jouw focus is en wat jou inspireert in deze functie.

Wij nemen alleen sollicitaties in behandeling die wij via www.werkenbijhaarlemmermeer.nl ontvangen. Je krijgt binnen 3 werkdagen reactie van ons! 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

 

Trefwoorden: Geo Specialist, Data Specialist, Applicatiebeheer, Functioneel Beheer, Geo Informatie, Overheid, Gemeente, vacature Hoofddorp


Samen ondernemen met locatie-data

Categorie:
Vereniging

Onderneem een stap om een presentatie te geven op GeoBuzz.

Wat doe jij voor inspirerend werk met locatiedata? Doe je dat alleen of samen? En wat draagt dat bij aan maatschappelijke thema’s zoals de energietransitie, de omgevingswet, de mobilieit of het klimaatvraagstuk.

Vertel hierover, alleen of samen met een partner. Er is nog (beperkt) ruimte in het programma. Je kan een voorstel indienen via www.geobuzz.nl/programma-2019


De Hollandse Cirkel toont historie

Categorie:
Vereniging

Ook dit jaar is de stichting De Hollandse Cirkel (DHC), voor de geschiedenis van de geodesie, weer present op GeoBuzz.

GeoBuzz is dit jaar “Samen ondernemen met locatie data”. Een prima thema in het digitale tijdperk. Maar ook in het pre digitale (GPS) tijdperk en daarvoor was dit al een gangbare werkwijze.

Om een beeld te krijgen van de apparatuur uit die tijd, de omvang en het gewicht, vergeet dan beslist niet bij ons langs te komen. Elders op de beursvloer zijn de meest moderne apparaten, die hetzelfde of meer kunnen en veel compacter zijn, te zien. Op deze wijze zijn de ontwikkelingen en innovaties op het gebied van meet en opname apparatuur goed zichtbaar.


Inspiratieparade op GeoBuzz

Categorie:
Vereniging

De 'Inspiratieparade' is nieuw op de GeoBuzz.

Sinds 2015 organiseerden de geo-basisregistraties samen met het programma INSPIRE en PDOK een festival voor hun gebruikers: het geo-gebruikersfestival. In 2019 wordt het anders aangepakt. In plaats van een eigen festival, wordt er een inspiratieparade verzorgd op de GeoBuzz. 

Schuif op de parade aan bij een proeverij van demonstraties over hoe jij het dagelijks werk met behulp van geobasisregistraties beter, mooier en leuker kan maken. Hoe kan je bijvoorbeeld met geo-informatie burgers helpen om slimmer met water om te gaan? Hoe helpen de basisregistraties bij het bestrijden van incidenten? Op de inspiratieparade vind je zowel overheidsorganisaties als bedrijven met demonstraties en verhalen. 

Wat zou jij wel eens op de kaart willen zien? 
Dien jouw vraag in voor de visualisatie challenge. 
Op de Geobuzz zetten we een live challenge op waarbij we zo snel mogelijk verhalende visualisaties maken van goed te beantwoorden vragen als: ik sta hier en wil iets doen. Waar kan ik heen om wat cultuur te snuiven?

Waarschijnlijk leven er in jouw organisatie genoeg vragen die snel zijn te beantwoorden meteen op maat gemaakt kaartje.
En grote kans dat je er zelf lang niet altijd aan toe komt om dat kaartje te maken of je collega’s te leren hoe ze dat ook zelf kunnen. Wie een leuke vraag heeft, liefst ook voorzien van onderliggende data – en dat hoeft geen geodatabase te zijn maar een kort lijstje adressen, of iets wat je eenvoudig op luchtfoto’s kunt opzoeken, werkt ook – kan die nu indienen.


Abonneren op RSS - Nieuws